Artykuły

Blood Bowl: Menedżer Drużyny - Recenzja

Blood Bowl to jeden z bardziej pokręconych, a jednocześnie unikatowych projektów osadzonych w Warhammerowym Starym Świecie. Krwawe rozgrywki w nieco pokraczną wersję amerykańskiego futbolu stały się kanwą gier planszowych, później zawitały do świata gier wideo, a następnie raźno wkroczyły w wydawnictwa opierające rozgrywkę na kartach. Blood Bowl: Menedżer Drużyny, karciany wariant wydany przez Fantasy Flight Games jest dobrze skonstruowaną i ciekawą propozycją na dłuższe wieczory. Propozycją nie pozbawioną wad i rodzącą mieszane uczucia, ale na szczęście tylko na początku. Po dłuższym poznaniu Blood Bowl okazuje bowiem się bardzo udanym i ciekawym tytułem.

Zasady

W karcianym Blood Bowl naprzeciw siebie staje od dwóch do czterech graczy i niekoniecznie czysto rywalizuje o zdobycie jak największej liczby fanów. Nowi kibice wspierają drużynę za zwycięstwa w turniejach i wydarzeniach, efektowne eliminacje przeciwników, a nawet za udane kantowanie podczas rozgrywki.

 

 

W zabawie w Blood Bowl biorą udział drużyny reprezentujące różne rasy zamieszkujące Stary Świat. Losowo dobierana ekipa ma bardzo duże znaczenie dla prowadzenia rozgrywki, ponieważ każda z nich jest wyjątkowa. Posiadając zestaw unikalnych zalet i wad narzuca graczowi stosowanie zupełnie innego planowania i taktyki. Zupełnie inaczej prowadzi się twardych krasnoludów, szybkich elfów, brutalnych orków, podstępnych Skavenów, zmienny Chaos czy różnorodnych ludzi.

Skąd te różnice? Zawodnicy, których wystawiamy do rywalizacji dysponują różnymi umiejętnościami. Niektórzy potrafią przejąć piłkę, inni powodują szybkie wejście na plac gry zmiennika, jeszcze inni będą w stanie wykonać atak na przeciwnika, który może zakończyć się powaleniem, a nawet kontuzją. Ataki potrafią jednak też odwrócić się przeciwko napastnikowi, który przy pechowym rzucie kośćmi może sam wyłożyć się jak długi przed swoim oponentem, osłabiając swoją drużynę. Oczywiście, drzewko umiejętności nie kończy się tych kilku elementach, rozrasta się do bardziej szczegółowych i wyspecjalizowanych zestawów. Umiejętności głównej dany zawodnik może użyć wyłącznie raz, podczas wejścia na boisko, dlatego planowanie składu i decyzje o kolejności pojawiania się na murawie są bardzo istotne.

Gracze zagrywają swoich zawodników do toczących się aktualnie wydarzeń sportowych w ten sposób, aby na zakończenie tury przy danym wydarzeniu znajdowała się drużyna silniejsza, a właściwie sławniejsza niż przeciwna. Każdy zawodnik jest bowiem określony poziomem sławy, która zsumowana daje wynik będący miarą weryfikującą zwycięstwo lub porażkę. Oczywiście, sławę drużyny można modyfikować i jest na to co najmniej kilka sposobów. Po pierwsze – drużyna będąca w posiadaniu piłki zyskuje dodatkowe punkty sławy oraz przewagę w przypadku wyników remisowych (i takie się zdarzają). Po drugie – eliminacja zawodników z przeciwnej ekipy wpływa niekorzystnie na ilość sławy oponenta. Powalony „piłkarz” osłabia swoją kadrę, a wyeliminowany nie pomaga jej już w żaden sposób. Po trzecie – znaczniki oszustwa, dumnie ozdabiające niektóre karty, potrafią dołożyć zawodnikowi pokaźne ilości sławy, co czasem potrafi przechylić szalę zwycięstwa w pozornie ustalonej już rozgrywce.

 


 

Wskaźniki oszustwa są obligatoryjnymi żetonami dla niektórych kart. Po prostu część zawodników nie potrafi grać czysto i musi oszukiwać, co może podobać się kibicom (dzięki czemu karta zyskuje dodatkową sławę, lub gracz dostaje dodatkowych fanów do ostatecznego wyniku). Istnieje jednak spora szansa na to, że kanciarz zostanie przyłapany przez sędziego, co powoduje, że dana karta jest automatycznie eliminowana z rozgrywki jeszcze przed sprawdzeniem wyniku. Znaczniki oszustwa są dokładane w momencie zagrania karty i pozostają zasłonięte aż do fazy weryfikacji wyniku pojedynku, wzbudzając dodatkowe emocje i wprowadzając dość sporą dozę losowości. W grze bowiem biorą udział drużyny dysponujące potężnymi zawodnikami, którzy dość często oszukują, co przy niefortunnym losowaniu znaczników może doprowadzić do eliminacji filarów danej ekipy.

Poza zawodnikami liniowymi dostępne są również karty znanych zawodników. Gwiazdorzy grają tam, gdzie chcą, zatem potrafią zmieniać drużyny, a w niektórych przypadkach grać przeciwko swoim. Są to karty zdobywane podczas rozgrywek i nie biorą udziału w zabawie od samego początku. Karty te reprezentują potężnych zawodników, potrafiących zrobić różnicę podczas meczu. Gwiazdami są również najemnicy, którzy nie są związani z żadną z drużyn, ale wygryzają ze składu innych zawodników (po dobraniu karty najemnika należy usunąć wybraną kartę z talii).

Swoje drużyny można wspierać również w inny sposób. Każda z ekip dysponuje dodatkową talią kart ze wzmocnieniami, które potrafią pomóc w pojedynkach, postawić na nogi powalonych zawodników, a nawet zapewnić dodatkowych fanów. To samo dotyczy drugiej dodatkowej talii – rozwinięć personelu, która w przeciwieństwie od wspomnianych jest ogólnie dostępna i oferuje mniej spersonalizowane wzmocnienia.

 


 

Karty gwiazdorów, oraz wspomnianych wzmocnień, a przede wszystkim kibiców zdobywa się podczas wspomnianych już wcześniej turniejów i wydarzeń. Całość gry zajmuje sześć tur, podczas których mamy do wyboru cztery mniejsze rozgrywki i turniej (w przypadku gry, w której bierze udział więcej niż dwie osoby, zamiast turniejów mogą zostać wylosowane karty magazynu Spike, które wprowadzają dodatkowe modyfikacje do gry). Wzięcie udziału w danej rozgrywce leży wyłącznie w gestii trenera, czyli gracza. Możemy rozłożyć posiadaną drużynę na większą ilość rozgrywek, ale możemy doprowadzić do sytuacji, gdzie żadna z wystawionych ekip nie będzie na tyle mocna, by pokonać skoncentrowane drużyny przeciwne. Każde z wydarzeń jest podzielone na pola z nagrodami, które zbierają drużyny biorące w nich udział oraz informacja o dodatkowej nagrodzie dla zwycięzcy. Wydarzenia oferują różne nagrody za zwycięstwa, zatem zawsze warto zastanowić się, w którym bardziej opłaca się wziąć udział. Zwieńczeniem rozgrywek jest puchar Blood Bowl oferujący najbardziej atrakcyjne trofea.

W tym przypadku jednak uwidacznia się część gry, która może zniechęcić wiele osób. Ostatnie rozgrywki są może bardzo atrakcyjne i generalnie wszystkie turmie są o wiele bardziej opłacalne dla zwycięzcy, dlatego też zwykle są oblegane. Wydarzenia są głównie źródłem dodatkowych kart z rozwinięciami oraz gwiazdorów. Niestety często jest tak, że ulepszenia zdobywane są kosztem fanów, o których przecież toczy się cała gra. Po skompletowaniu silniejszej drużyny może okazać się, że zabraknie czasu na to, aby dogonić przeciwników, którzy wygrali jeden czy dwa turnieje i zebrali pokaźny fanklub.

Blood Bowl: Menedżer Drużyny oferuje również możliwość zabawy we dwójkę, ale w tym przypadku do rozgrywki wprowadzane są modyfikacje. Odpadają wszystkie karty magazynu Spike, a gracze mogą rywalizować wyłącznie w dwóch dodatkowych wydarzeniach. To powoduje, że wysokie prowadzenie jest łatwiejsze do osiągnięcia we wcześniejszych etapach gry, w przeciwieństwie do zabawy w większą ilość osób, która jest o wiele bardziej emocjonująca i wciągająca.

 


 

Blood Bowl zapewnił naprawdę wiele ciekawych spotkań. Oryginalność w podejściu do tematyki sportowej dodała sporo pikanterii i objawia się w bardzo ciekawych komentarzach, które mimowolnie będą się pojawiać podczas zabawy. Nikłe szanse na odwrócenie niesprzyjającej passy mogą wpływać zniechęcająco, co niestety potrafi popsuć obraz całości. Całości spójnej, atrakcyjnej, wciągającej i ekscytującej. Z drugiej jednak strony bardzo miło zaskakuje różnorodność drużyn, która wprowadza sporo ożywienia, forsując zmiany taktyki w zależności od prowadzonego składu, a przede wszystkim – nakłada konieczność zapoznania się ze swoją kadrą i wykształcenia umiejętności wykorzystania jej największych zalet. Dość duża losowość wprowadza emocje, choć może się wydawać, że nieco niepotrzebnie, to jednak kantowanie urozmaica rozgrywkę i powoduje, że mecze nie są do siebie podobne. Zresztą oszustwa dodają tutaj dużo pikanterii i stanowią jeden z głównych elementów zabawy.

Pomimo ambiwalentnych odczuć, pojawiających się przy pierwszych kilku rozgrywkach Blood Bowl nabiera rumieńców z każdym kolejnym meczem. Choć prawdziwe pazury pokazuje dopiero podczas zabawy w większą ilość osób niż zalecane minimalne dwoje, to nawet zabawa w parze potrafi sprawić wiele radości. Wydanie jest ładne, grafiki na kartach przygotowane porządnie i ciekawie, a pudełko z Menedżerem Drużyny będzie dumnie upiększać każdą kolekcję.

 

Werdykt
fajny klimat - Marne szanse na odwórcenie złej passy
+ różnorodność drużyn  
+ emocjonująca kantowanie  

 

 

Podobne artykuły

Maize - recenzja (PC)

Maize - recenzja (PC)

Maize to gra przygodowa stworzona i wydana na PC przez studio Finish Line Games. Sam tytuł (kukur...

czytaj więcej
Battlefield 1 - recenzja (PC)

Battlefield 1 - recenzja (PC)

Battlefield 1 - kupić, czy nie kupić? Nie wiem jak Wy, ale przez bardzo długi okres czasu zast...

czytaj więcej

komentarzy (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany