Artykuły

10 jaskiniowych gier RPG

Far Cry Primal umożliwił dzielnym graczom wcielenie się w postacie zawadiackich jaskiniowców. A co ma zrobić gracz RPG, gdy najdzie go ochota na bieganie z maczugą i chodzenie w gustownych skórach? Jakie gry poruszają temat ludzi pierwotnych? Postaram się przybliżyć tytuły, które mogą pomóc nam wrócić do swych paleolitycznych korzeni.

1. AD&D Druga edycja - The Complete Barbarian’s Handbook

Patrząc na tytuł podręcznika można pomyśleć, że wprowadzi nas on w świat barbarzyńskich wojowników w stylu Conana Niszczyciela. Nic podobnego - opisana w nim profesja barbarzyńcy to raczej ktoś żyjący w pierwotnym środowisku, w realiach paleolitu czy równie pierwotnej kultury. Ma restrykcje odnośnie używania broni (mieczem sobie nie powalczy, prędzej maczugą), rekompensuje mu to jednak większa krzepa (k12 jako kość HP!). Dodatkowo opisana jest profesja szamana - kapłana natury czy może raczej animisty. Sam podręcznik jest bardzo klimatyczny, świetnie zilustrowany i naprawdę potrafi wzbudzić chęć zanurzenia się w świat pierwotnych początków  świata. Można grać niezależnie od innych światów AD&D.

2. Zły Cień: Kruki Urojenia

Legendarna i zapomniana polska gra, jedna z pierwszych RPG wydanych w naszym pieknym kraju. Z założenia dawała możliwość gry w klimatach słowiańskich, jednakowoż są w niej wspomniane i pokrótce opisane różne okresy historyczne - czasy Biskupina, XI wiek czy też  interesujący nas czas koczowniczych hord. Z tego co pamiętam mechanika, rasy i profesje były zbliżone, niezależnie od settingu. Dla koczowników opisano jak może wyglądać przykładowa przygoda (odziana w skóry hałastra tropi dzikiego zwierza, dopada mamuta, ubija go a potem wlecze do obozu i następuje uczta), resztę kwestii reguluje sam system, gdzie autor zawarł rożne profesje, umiejętności i kilka systemów magicznych (opartych na przykład na magii kahunów. Sam system można jeszcze podobno nabyć u samego autora, aczkolwiek gra ma kontrowersyjne opinie i wydaje się raczej stworzona do gry w czasach Słowian.

3. Primeval Thule

Jest to kampania uniwersalna, możliwa do rozegrania  w kliku systemach (m. in. Pathfinder, D&D). Tytułowe Thule to barbarzyński kontynent, porośnięty dżunglą, z ruinami starożytnych kultur, półbogami-zakapiorami i dzikimi bestiami. Gra mocno osadzona w klimacie pulp-fantasy, oferuję możliwość grania również szlachetnymi dzikusami, którzy chcą przywieźć do upadku nieliczne zakazane miasta. Nie grałem, ale z tego co widziałem - gra jak znalazł dla tych, którzy chcą odrzucić reguły cywilizacji i miażdżyć czaszki swych wrogów zaostrzoną kością wielkiej bestii. 

Tu możemy poczytać o Primeval Thule LINK

Tu ją nabyć drogą kupna LINK

4. Würm

Francuska gra rpg rozgrywająca się w  epoce lodowcowej. Dzięki akcji na Kickstarterze ma szansę na wydanie po angielsku. Z uwagi na brak znajomości języka Franków ciężko mi się wypowiedzieć na temat szczegółów samej gry, ale przepiękne ilustracje i opinie grających potwierdzają, że ciężko o lepszą grę dla wielbicieli jaskiniowców. Dzikie plemiona, polowania, duchy przyrody, umiejętności postaci zależne od różnych totemów, taka sytuacja. Autorzy gry szczycą się mocnym oparciem na ustaleniach archeologów, jeśli chodzi o realia życia 35 tysięcy lat temu i znakomitym odtworzeniem atmosfery Epoki Kamienia. Czekamy zatem na edycję anglojęzyczną.

5. Paleomythic

Paleomythic czyli Kamieniem i Magią na starożytnym kontynencie Mu. Uzbrojeni w kościane miecze i krzemienne oszczepy biegamy po mitycznym lądzie i przeżywamy przygody w czasach przedhistorycznych. W przeżyciu mogą pomóc nam tak egzotyczne umiejętności jak kanibalizm, umożliwiający nam kradzież zmarłym ich umiejętności czy sztuka zmniejszania odciętych głów i użycia ich do obrony przed wrogami. Zapowiada się naprawdę dobra zabawa.

6. PreHysteria

Chwila odprężenia od mrocznych klimatów. Prosta gra przygotowana na imprezy i graczy w stanie lekkiego upojenia. Gra do poprowadzenia po 10 minutach od otrzymania do rąk podręcznika (liczącego 6 stron). Każdy z graczy otrzymuje listę wszystkich wyrazów, które są znane w tych czasach i wybiera z nich pięć które zna jego postać. Jak można się domyślić, lista nie jest długa, a jest to wszystko czego można użyć do komunikowania się w grze. Miłej zabawy! Gra jest do pobrania za darmo na drivethrurpg.com .

7. GURPS Ice Age

Jak przystało na każdy dodatek do uniwersalnego systemu GURPS - jest to solidna dawka informacji na temat epoki lodowcowej i prowadzenia rozgrywki w czasach kamienia gładzonego. Podręcznik zaczyna sie od ogólnego opisu Plejstocenu i przedstawieniu stanu badań naukowych na temat tamtego okresu. Następnie dostajemy opisy różnych przodków Homo Sapiens, w zależności od okresu i miejsca występowania. Rozdział o tworzeniu postaci zawiera nowe wady i zalety, a także nowe umiejętności (typu zielarstwo czy krzesanie ognia). Dodatkowo opisana jest magia (w tym wypadku - szamanizm) a także duchy i magiczne przedmioty. Kolejny rozdział to bestiariusz - opisane są gatunki takie jak lew jaskiniowy, mamut czy lubiany przez wszystkich tygrys szablozębny. Dla zdesperowanych MG, którzy nie cenią sobie zbytnio wiarygodności naukowej wstawiono dodatkowo statystyki dinozaurów. Ostatni rozdział zawiera pomysły na prowadzenie i style kampanii (realistyczny, fantastyczny i slapstickowy). Generalnie - porządna rzemieślnicza robota, do której Steve Jackson Games nas przyzwyczaił.

 

8. Jesteś tym, co jesz

Polski akcent na tej liście. Cytując autora - Oskara Mieczkowskiego: „To gra RPG dla 3-5 osób, opowiadająca o ludziach prehistorycznych próbujących przetrwać we wrogim, niebezpiecznym świecie, to gra plemieniu dążącym do ucywilizowania się. Gracze wcielają się w niej w jaskiniowców, zbieraczy, myśliwych i szamanów którzy próbują oswoić i nazwać otaczający ich świat, a Mistrz Gry robi wszystko, żeby ten świat był dziki, niezrozumiały i pełen zagrożeń” Istotą rozgrywki  jest operowanie pojęciami i cechami (niedźwiedź jest agresywny, wytrzymały; gracz - zwinny, sprytny, mądry). Rozgrywka ma prowadzić do tego by gracz zyskał cechę “cywlizowany”. Całość wydaje się bardzo ciekawym odejściem od konwencjonalnego prowadzenia RPG i jednocześnie dobrze pasować do klimatu jaskiniowego.

9. Dzikuny

The Wildlings czyli w polskiej wersji językowej Dzikuny. Gracze wcielają się w tytułowych dzikunów, czyli młodych wojowników dzikich ludzi. Gra rozpoczyna się w chwili, kiedy to osada graczy jest dręczona przez leśne straszydło i dzikuny wyruszają w nieznane by pozbyć się potwora, oraz tym samym wejść w świat dorosłych. Bardzo dobra dla początkujących (i młodszych graczy) zawiera prostą i ciekawą mechanikę (w zależności od typu testu rzuca się kością wojownika, wilka, sowy, węża lub jelenia). Godna polecenia.

Grę można pobrać  pod adresem wydawcy

10. Chronicle of Darkness – Dark Eras

Zapowiedź wydawnicza. Dodatek do starego, dobrego Świata Mroku, prezentujący rozmaite settingi historyczne. Nas w tym wypadku interesuje Mage: The Awaking rozgrywany w neolicie. Pożyjemy - zobaczymy :)

Na zakończenie

Gracze, Graczki i MG - jaskiniowcy są fajni, a paleolit jest modny. Tak więc dzidy w garść i rzucamy się w wir przygód. Pokażmy komputerowcom, że też możemy i potrafimy pograć w pierwotnych czasach ;)

 

Podobne artykuły

Gry fabularne w uniwersum Star Wars

Gry fabularne w uniwersum Star Wars

Fenomen Gwiezdnych Wojen dotknął chyba wszystkich sfer popkultury - filmów (rzec...

czytaj więcej
Diuna RPG  - zapomniane Kroniki Imperium

Diuna RPG - zapomniane Kroniki Imperium

Po sukcesie  gier wideo rozgrywających się w świecie Diuny kwestią czasu wydawało się wydani...

czytaj więcej

komentarzy (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany